fredag 7. desember 2012

Berlinerkranser

hei igjen alle sammen, lenge siden sist. er veldig lei meg for lite blogging i det siste, men jeg har hatt det så forferdelig travelt! har bakt to jubileums kaker på 1 meter på samme helgen, fått inn bestillinger på 40 leiver lefse, i morgen skal jeg ha stand nede på butikken hvor jeg blant annet skal selge berlinerkranser! for å lage disse herlighetene må du smøre deg med tålmodighet! deigen blir enten for hard eller for myk og disse kakene detter fort fra hverandre hvis du holder på for mye med de. så la de ligge på brettet en stund før du forflytter de over til en rist når du har stekt de og du MÅ lage deigen dagen før, eller du må ikke, men da er det enklest å arbeide med deigen.
Ingredienser:
2 kokte eggeplommer
3 rå eggeplommer
125 g farin
250 g rom temperert smør (ikke margarin)
300 g hvetemel (spar 100 g til utbaking)

1. Mos først de kokte eggeplommene med en gaffel i en bakebolle. tilsett de andre plommene og sukkeret og visp dette til en tykk og kremaktig eggedosis! 
2. rør smøret hvitt og luftig i kjøkkenmaskinen, og tilsett eggedosisen. elt til slutt inn hvetemelet. husk å ta av 100 g til utbaking!

Nå har du en klissete og knallgul deig forhåpentligvis! sett deigen kaldt til neste dag.

Neste dag:
ta deigen ut av kjøleskapet 1 time før du skal bake den ut for at den ikke skal være har som murstein når du begynner.
kna deigen godt bit for bit. rull ut til en tynn pølse og lag små kranser av deigen og legg de på en bakepapir kledd stekeplate. før du steker de pensler du de med eggehvite og deretter strør du de med perlesukker.

stek de på 180 grader i ca. 10 min. de skal være hvite med litt brunskjær. 

for mange er dette 1 av de 7 slagene til jul. for meg var dette første gang jeg bakte berlinerkranser og det var  første gang, men definitivt ikke siste gang. de har en litt annerledes smak og konsistens. de er tørre, men samtidig litt saftige.

Håper det smaker!
Vennlig hilsen Olav!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar