torsdag 21. april 2011

påskeboller/vm-boller

hei igjen! har fått en del spørsmål i det siste både på epost og på kommentarer om jeg ikke kunne legge ut oppskriften på vm bollene som ble laget i forbindelse med vm på ski i Oslo i vinter. vell, nå har dere oppskriften, men den kom jo kanskje ut litt for sent. vm er jo over for lenge siden, så derfor kalte jeg de også for påskeboller. en ting er i hvertfall sikkert og det er at disse anbefaler jeg at dere baker til påskekosen ute i solen, hvis det er noe sol der du bor da! her er det i allefall ikke noe sol, men bare regn!!!!


175 g smør eller margarin ( margarin uten salt og melk for de med melkeintoleranse)
1 l lunkent vann
1 ½ pk gjær ( tørrgjær 1 pk + 2 ts)
Ca 2 kg hvetemel
250 g havremel, ca 5 dl
150 havregryn, ca 4 dl
100 g havrekli, ca 1 1/2 dl
150 ? 250 g sukker , ca 2 - 3 dl
2 ts salt
1 ss kardemomme
3 stk revet gulrøtter
2 stk epler i terninger
Ev hakkede valnøtter
2 - 3 dl rosiner 


- Ca 50 boller, oppskriften kan halveres.
- Om ønskelig kan 2 dl hakkede valnøtter tilsettes i deigen.
- Bollene egner seg godt til frysing.
Smelt smøret og hell i en bakebolle.
Rør ut gjæren i litt av det ”fingervarme” vannet og hell i bakebollen sammen med resten av vannet.
Tilsett resten av ingrediensene (hold igjen litt av hvetemelet), arbeid sammen og tilsett ev litt mer mel slik at du får en glatt smidig deig.
Dekk bakebollen med plast og sett til heving i 30 – 40 min.
Ta deigen ut på et melet bakebord, elt sammen og del opp i ca 50 emner og trill til boller.
Sett bollene på bakepapirkledt stekebrett.
Dekk til og la etterheve i ca 45 min.
Pensle ev med egg før steking og stek ett og ett brett i varm stekeovn på midterste rille ved 225 oC i 12-15 min.
Avkjøl på rist.


da er det bare to ting til jeg må si og det er god påske til alle dere som leser bloggen min og håper disse bollene smaker godt til en kopp kaffe i påskekroken!


blogges
Olasva

2 kommentarer:

  1. Disse så veldig gode ut, tror jeg må prøve de ut. :)

    SvarSlett
  2. Kjempe bra blogg!! :D

    SvarSlett