tirsdag 31. mai 2011

Prøveeksamen!

hallo alle mine lesere/følgere. når er dagen her! nemmelig den dagen vi har kun en sjanse til å vise lærerne hva vi er gode for på kjøkkenet. jeg ble plassert på stasjonen som kalles for varmmatkjøkkenet. altså så ble jeg trukket ut til å være kokk. siden vi er kun 5 elever i vår klasse ble det en servitør, to bakere og to kokker. denne prøveeksamen fikk vi så og si velge vilken stasjon vi ville på, på grunn av at vi skal få vise oss fram der vi har tenkt å utdanne oss. som baker må du klare å produsere en gjærbakst og en kake/røremasse på tre timer. som servitør skal man dekke et fint bord til fire persjoner, ordne drikke, brette servietter, og pynte i restauranten. som kokk er det kokk 1 og kokk 2. kokk 1 lager forrett og hovedrett og kokk 2 lager hovedrett og dessert på tre timer. vi startet klokken kvart over åtte og klokken kvart over elleve skulle maten være servert. hvis for eksempel poteten enda ikke var færdig kokt og rå inni, så måtte du uansett servere den. det er sånn det er på en eksamen. bortsett fra at der skal du både lage forrett, hovedrett og dessert.

nå er dere sikkert litt spente på hva jeg presterte med å lage og dere vil sikkert vite hvordan det gikk. for det første så gikk det kjempebra! jeg fikk faktisk 4!!! det er jeg kjempefornøyd med når det var på en eksamen! det hadde jo vært greit med en femmer, men jeg er stolt over meg selv og overrasket over at jeg fikk så bra en karakter.

til forrett laget jeg en thailandsk suppe som heter tom kha gai og til hovedrett laget jeg svinesatay med gul, sterk ris, søt peanøttsaus og grønn salat som tilbehør. suppa ble grå og kjedelig men de sa at hovedretten var noe av det beste de hadde smakt på lenge! jeg kommer ikke til å legge ut oppskrift nå, på grunn av at det begynner å bli sent (jeg skal faktisk stå opp klokken halv seks om morgenen!) men dere må for all del spørre om oppskriften hvis dere absoulutt vil ha den! det er ikke det at jeg ikke vil dele den, men jeg har verken oppskriften forran meg eller tatt noen bilder av retten, men kanskje en dag dukker oppskriften opp også! vi får se!!

blogges
Olavs kulinariske verden



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar