fredag 9. september 2011

Travle dager!

hei alle jordboere! jeg beklager SÅ mye for at jeg ikke har blogget på kjempelenge!!! grunnen til at jeg ikke har blogget i det siste er fordi det har vært travle dager på skolen. som sikkert alle sammen vet så går jeg på kokk og servitør vg2. på tirsdag lagde jeg kålrulletter fra bunn av til 20 personer, på onsdag lagde jeg hollandèse og bacalao til 30 personer som vi hadde fått bestilling på!





1 kg klippfisk, utvannes i rent vann,
24 timer pr. cm tykkelse fisk og kuttes i biter
1/2 kg løk, kuttes i skiver
2 kg poteter, helst «Beate», skjæres i 0,5 cm tykke skiver
1/2 boks tomatpure
1/2 boks søt paprika
1/2 boks hele tomater
0,5 l olivenolje
3-4 spanskpepper (cayennepepper)
1 ss hvitløk, knust
(6 stk sorte oliven)


Slik gjør du det:
Legg først et lag med løk, et lag med poteter og et
lag med fisk i en tykkbunnet kasserolle.
Skjær paprikaen i skiver og bland den med tomatpureen
og tomatene. Rør dette sammen med
olivenoljen, hvitløken og knust spanskpepper.
Legg et lag av dette over fisken og gjenta prossessen
til du har brukt opp alle råvarene.
Sett kasserollen på svak varme og la den koke
sakte i 3-4 timer, den er ferdig når potetene er kokt.
Dersom du ønsker å koke bacalaoen dagen før må
du sørge for at poteten er kokt før du setter den
bort til kjøling. Når du skal varme den opp neste dag
må du gjøre dette på svak varme (bruk gjerne 3
timer) slik at poteten og fisken ikke koker i stykker.


Drikke:
Rødvin eller øl og dram (gjerne Bacalaoøl).
Dersom du vil servere rødvin til bacalaoen kan du
tilsette 2 dl av samme vinen rett før servering.

2 kommentarer:

  1. Dette høres (leses) ikke så vanskelig ut. Men jeg stusser på at det skal kokes tre timer - men er ferdig når potetene er kokte. De trenger da vel ikke 3 timer?

    SvarSlett
  2. Dette var i allefall den oppskriften vi brukte på skolen og den ble kjempegod! når man fosskoker poteter tar det jo kun 20 min. Men i oppskriften står det småkoke/putre. Det skal så vidt koke. Skal egentlig stå å trekke på lav varme sånn at ikke fisken skal gå i stykker. Men drt er jo bare å stikke i poteten for å kjenne om bacalaoen er ferdig.

    SvarSlett