onsdag 9. november 2011

Norsk husmannskost!

hei alle sammen! i dag fant jeg ut at det passet perfekt med en bokanmeldelse. siden det pøsregner ute og det er varme i ovnen fant jeg ut at det passet med en inne/blogging dag. jeg har nemmelig fått meg ny kokebok som lyder navnet "Norsk husmannskost". derfor syns no i hvertfall jeg at det passet med en slags bokanmeldelse om denne boken på denne regnfulle dagen!




dette er en kokebok for de som ønsker "gammeldagse" oppskrifter fra før i tiden. den inneholde all slags mat som man spiste mer av før i tiden enn nå i dag. det er på en måte norsk tradisjonsmat på sitt beste! i denne boken finner du oppskrift på alt fra god gammeldags flesk med duppe til god gammeldags bestemorssnipper. denne kokeboken ble kåret til verdens beste kokebok i 2005 av GOURMAND (World cookbook award)

oppskriftene i boken er veldig godt forklart, sånn at det skal være enklest mulig for oss her hjemme på kjøkkenet å lage alle de tradisjonsrike rettene/middagene! bildene i boken er også veldig bra. tenne løper i vann bare man ser bildene. jeg syns bildene er avgjørende om det skal være en god kokebok. vi suer jo det at vi spiser like mye med øynene som med munnen! hvis det er dårlige bilder som man mister litt apetitten av kjøper jeg ikke kokeboken. så jeg pleier bestandig å tjyvtitte litt i kokeboken litt før jeg bestemmer meg om jeg skal kjøpe den eller ikke.

det er det som er så bra med denne kokeboken! bildene får deg til å ha lyst til å lage akkurat DEN retten! i tillegg må oppskriften være godt forklart og ikke være "rotete" da sier jeg også good bye til den kokeboken. noen av oppskriften er kanskje litt dårlig forklart, men det er svært få! så denne kokeboken er bare rett og slett helt vannvittig bra!

for at dere virkelig skal forstå hva jeg mener så tenkte jeg at siden jeg først har startet med dette inlegget, så kan jeg vell legge ut oppskriftene på flesk med duppe og bestemorssnipper! så i morgen håper jeg det spises massevis av flesk med duppe til middag i de norske hjem rundt omkring i landet! ingen tvang! vell, uansett! her er oppskriftene! akkurat som i boken (bildene fant jeg på nett, men det er ikke de samme som er i boken! fant nemmelig ikke de på nettet!)

Flesk med duppe

Ingredienser:

600 g lettsaltet svineflesk i skiver


hvit saus:

40 g smør

1 ss finhakket løk

40 g hvetemel

5 dl varm melk

salt

1 knivsodd muskat

1 ss sterk sennep (kan sløyfes)


tilbehør:
blandet salat
kokte poteter


begynn med sausen. fres smør og løk i en kjele. ha på melet, fres videre, spe med den varme melken mens du visper, slik at sausen ikke klomper seg. la sausen putre et par minutter for å fjerne melsmaken, og smak til med salt, muskat og sennep.


flesket stekes skikkelig på begge sider så det nesten blir sprøtt. fordeles på tallerkener, og serveres med saus, potet og salat.



bestemorssnipper:

ingredienser:

325 g sukker

5 ts hjortesalt

1/2 l surmelk

200 g smeltet smør/smult

12 dl hvetemel


bland alle ingrediensene godt. bre deigen utover smurt bakepapir til den er fingertykk. dryss over sukker. stek deigen på 170 grader i ti minutter. ta ut og skjær i snippefasong. stek videre i 10 minutter til snippene er ferdige. de skal bare være lyst gylne.


håper dere alle likte dette inlegget og bloggen min!


vennlig hilsen Olavs kulinariske verden!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar