onsdag 15. februar 2012

Borte bra, men hjemme best!

hei alle sammen! nå er jeg tilbake her etter en laaang pause! pausen er på grunn av at jeg har gjennomgått en gastrick bypass (slankeoperasjon) jeg ble operert på tirsdag og kom hjem på lørdagen! skulle hjem på fredag, men de ville ikke sende meg hjem på grunn av at jeg hadde en crp på 118! men neste dag var den gått ned til 88. det er jo fortsatt himmelhøyt, siden den bør være under 15! men siden de så den var på tur ned, gikk det greit å sende meg hjemmover! skal på kontroll der nede om ca 3 måneder!

jeg er kjempeglad for at jeg endelig har kommet hjem! begynnte å bli lei av venfloner og blodprøver hver eneste dag, og ikke minst de helt forferdelige sengene de har på sykehusene! det er jo som å ligge på murstein! de burde virkelig skrape fram noen mynter og skaffe seg nye senger! men jeg fikk faktisk et svar på hvorfor de har så vonde senger, og det er fordi at vi ikke skal like å ligge der, og dermed er vi oppe å går mere, som vi egentlig skal gjøre så mye som mulig! for å forhindre blodpropp, og for å komme fortere i gang med hverdagen!

så nå er jeg nesten i topp form! er fortsatt en del svimmel og kjenner litt vondt i stingene, men det er noe som man bare må leve med. det er helt normalt etter en operasjon! i går hadde jeg også min første "dumping" det var ikke noe godt! vi har funnet ut hva jeg fikk dumping av og det var havresuppe! sikkert på grunn av at den er veldig tykk og sinnsyk mektig! har også funnet ut at jeg ikke tåler næringsdrikke enda, sikkert på grunn av at den også er veldig mektig og tykk! men jeg overlevde det også. 

akkurat nå for tiden er jeg billig i matveien! de første 10 dagene etter at man har kommet hjem skal man kun drikke/spise flytende kost! så her går det i yoghurt, litago sjokomelk, næringsdrikke, toro tomatsuppe, havresuppe, eplejuice og biola! og ikke minst i tilegg så mye vann jeg klarer å drikke! desto mere vann desto bedre! men jeg må være ærlig og si at jeg begynner å bli mektig lei av å kun drikke maten min nå ja! har gjort det siden tirsdag forgje uke! savner noe å bite i! men jeg tror ikke bare jeg overlever, jeg vet og jeg må overleve dette! gleder meg til jeg skal starte på de to ukene med moset mat!

håper dere nå har lært litt av hva jeg har vært igjennom og om hvilken næring jeg "spiser" nå for tiden!

hilsen Olavs kulinariske verden!

4 kommentarer:

  1. Lykke til med livet etter operasjonen! Håper det går bra med deg fremover. :-)

    SvarSlett
  2. Lykke til! Og husk at det finnes utrolig mye godt som er flytende. Kan du drikke smoothies? Eller blir det for kraftig med all frukten nå i starten?

    SvarSlett
  3. har drukket masse smoothies! spesielt de små flaskene fra bendit! de er i akkurat passelig størrelse siden jeg skal drikke kun 1,5 dl om gangen! og det er jo så godt! tusen takk for kommentaren!

    SvarSlett