torsdag 29. mars 2012

Møllerens 1-2-3 brød!

i dag var det nok en dag hvor jeg ikke hadde peiling på hva jeg skulle finne på! så da dro jeg på butikken og kjøpte to pakker med møllerens 1-2-3 brød! 1 pose med energirikt solsikkebrød og 1 pose med bestemors grovbrød! så jeg blandet de posene sammen i kjøkkenmaskinen min med en pose gjær,tilsatt fingervarmt vann, hevet deigen og stekte det! det ble en kjempegod blanding! jeg har hørt om flere som hadde blandet forskjellige typer mel og da måtte jeg bare prøve det! og resultatet ble som sagt kjempebra!


du trenger:
1 pakke energirikt solsikkebrød (møllerens)
1 pakke bestemors grovbrød (møllerens)
1 pose blå tørrgjær
11,5 dl fingervarmt vann

1. tøm melet og gjæren i kjøkkenmaskinen din og bland det godt sammen!
2. varm vannet til 37 grader og hell det i kjøkkenmaskinen mens du rører på lav hastighet.
3. elt deretter deigen i minst 5 minutter. sett deigen til heving i minst 30 min.
4. del deigen i 3 eller 4. det kommer an på hvor store brød du vil ha. kna hvert emne veldig godt, form de til brød, legg de i formene og hev de i minst en halv time, gjerne enda mer!
5. stek brødene nederst i ovnen på 200 grader (varmluft) i ca 40-45 minutter!



hvis du vil kan du lage rundstykker sånn som du ser jeg gjorde på bildet ovenfor!
håper det smakte med nybakt brød!

vennlig hilsen Olavs kulinariske verden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar