onsdag 11. juli 2012

Sveler uten sukker!

hei igjen. håper dere koser dere hvis dere har fint sommervær. for det har vi ikke her! så da laget jeg sveler i går og inviterte noen over på rykende ferske sveler, nyrørt jordbærsyltetøy og rømme! og ikke nok med det så eksperimenterte jeg litt på kjøkkenet. jeg prøvde meg på sukkerfrie sveler! og de ble knallgode! anbefaler deg å prøve de uansett om du har diabetes eller ei! her har dere oppskriften:

ingredienser:
5 egg
1 toppet ts natron
1 toppet ts hjortesalt
1 toppet ts bakepulver
1,5 kopp/ca. 3 dl splenda (gul pakke. erstatning for sukker)
ca. 1 liter hvetemel
1 liter kulturmelk

1. pisk egg, splenda, natron og hjortesalt godt sammen med kjøkkenmaskinen. bland det til det ser ut som eggedosis. det vil ikke blir like tykkt og luftig som vanlig eggedosis, men pisk til du har en "hvit" masse med masse bobler i.
2. ha i kulturmelken og bland det sammen med eggedosisen. ha deretter i hvetemelet og bakepulveret og rør det inn i røren. røren skal være veldig tykk, så hvis du syns røra er for tynn har du i mer mel. 
3. sett på steketakka hvis du har det eller stekepanna. snu svela når det har dannet seg masse bobler på toppen og at det har dannet seg en tynn "skorpe" da er det bare å snu svelen med en stekespade! 

server svelene med syltetøy å rømme, brunost eller sammenrørt smør og sukker (rørt til "krem")

håper det smaker!

vennlig hilsen Olav!

1 kommentar:

  1. Hei! Her er det noen ingredienser jeg ikke bruker i mine sveler. Og så bruker jeg bare halvparten av det du bruker i svelene dine, men de er helt sikkert kjempegode! :)

    SvarSlett