fredag 14. september 2012

Krabbekaker med aioli

hei alle sammen! nå er jeg her i igjen! på torsdag hadde vi temadag på skolekjøkkenet. og denne gangen var temaet skalldyr! læreren hadde kjøpt inn: hummer, krabbe, noen få trollkrabbe klør, sjøkreps, ferskvannskreps, reker, rå scampi og blåskjell! vi fikk velge en råvare hver som vi skulle tilberede noe av. jeg hadde tenkt å velge hummer for å lage lobster thermidor, men før jeg rakk blunke hadde alleredet noen valgt hummer, så da valgte jeg vanlig krabbe, fordi jeg aldri har jobbet med det før og jeg hadde så sinnsykt lyst til å lære å renske en krabbe og lære forskjellen på en hann og hunn krabbe! da endte jeg til slutt opp med krabbekaker og hjemmelaget aioli!
 


det ble kjempegodt! men jeg må ærlig innrømme at de ble ikke så veldig faste, men da sa læreren at det nesten er umulig å få krabbekakene like faste som kjøttkaker! nå vil jeg tro dere er møkka lei av å lese alt dette her, så jeg skal snart slutte, for dere har vell lyst på oppskriften snart sånn at dere kan få skrevet en handle liste eller klikke dere over til facebook eller en annen side for dette ikke intresserer deg! sa ikke jeg at jeg skulle slutte å skrive? jo det sa jeg! her har dere oppskriften:

 
Ingredienser:
450 g krabbekjøtt
110 g ferske loffsmuler
1 stort egg
3 ss crème fraîche
1 ss sennepspulver
en god håndfull estragonblader, hakket
salt og pepper
smør og olje til steking
 
1. rensk først krabbene! hvis du skal lage krabbekaker anbefaler jeg deg å kjøpe hunn krabber, for det er de som inneholder mest kjøtt! de har både kjøtt i "kroppen" og i klørne! mens hann krabbene er helt tomme i skallen! forskjellen på en hann og en hunn krabbe er faktisk ganske så enkelt! hunn krabben er mye breiere mellom bena enn hannkrabben! så nå klarer de ikke å lure deg til å kjøpe krabber uten kjøtt i!
Den til venstre er en hunnkrabbe og den til høyre er en hannkrabbe!
2. bland sammen alle ingrediensene i en bolle. hvis du syns blandingen blir for tørr har du i et par ekstra ss med crème fraìche!
3. stek kakene i en stekepanne på høy varme. bruk både smør og olje i pannen. fordi smør gir veldig god smak, mens olje gir mye høyere varme!
4. mens du lager aiolien setter du bare kakene inn i ovnen på 50 grader sånn at de holder seg varme
 
Aioli:
1 egg
2 dl nøytral olje (soya eller raps)
1 ts eddik (7%)
1 ts disjonsennep
1-2 fedd hvitløk
 
1. til dette må du bruke en kjøkkenmaskin med en ballongvisp, for dette klarer så og si ingen å piske for hånd, ja bortsett fra hellstrøm og de gutta da! ha egget, eddiken og sennepen i kjøkkenmaskinen og visp dette til det er kremaktig! nå kommer det viktige!
 
 sett maskinen på høy hastighet og spe inn oljen i en supertynn stråle! ikke en klunk her og en klunk der! da sprekker aiolien. hvis den sprekker begynner du på nytt men da sper du med den massen som sprakk i en tynn stråle. til slutt tilsetter du hvitløk som du har "most" fint.
 
 hvis du syns den ble for tykk kan du spe den med litt vann! smak til med eventuellt mer syre, salt og pepper. og hvis du er en av de som elsker hvitløk tilsetter du enda mer hvitløk!
 
håper det smaker
 
vennlig hilsen Olav!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar