torsdag 25. oktober 2012

Starbucks marble cake!

hei. i ag rar det en gjeng med karer til fjells for å jage litt på elgen! da tenkte jeg me en gang at siden de drar til fjells må de jo ha med seg noe godt til kaffen! da ble det noe som jeg aldri har prøvd å bake før, Starbucks marble cake! den ble rett og slett knallgod! tipset på å bake denne kaken fikk jeg fra facebook siden: Kaker nær deg - hobbybakere! det er en veldig fin side! jeg skrev at jeg var desperat etter en god og sikker formkakeoppskrift med en eneste gang, fordi jegerne skulle jo dra om kun 2 timer! fikk faktisk svar 10 sekunder etter jeg skrev det.

denne kaken er akkurat det samme som en marmorkake, men jeg syns denne kaken ble mye luftigere og mer saftigere enn marmorkake. marmorkake syns jeg bestandig har vært litt tørr og kompakt. men smaken er som baken, delt i to! vell, her har dere oppskriften:

ingredienser:
1/2 kopp (ca 115 g mykt smør)
1 3/4 kopp hvetemel
2 ts bakepulver
1 kopp sukker
3 store egg
1 ts vaniljekstrakt, evt essens
1 kopp kaffefløte eller H-melk
2 ss bakekakao

1. rør smør og sukker hvitt og kremaktig. det er viktig at smøret er romtemperert.
2. rør inn ett og ett egg om gangen. rør godt mellom hvert egg! hvis du ikke gjør det vil det skille seg. det er ikke noe farlig, men det ser lite appetittvekkende ut!
3. bland sammen alt det tørre untatt kakaoen og sikt det i eggeblandingen vekselsvis med melken!
4. ha halvparten av røren i en annen bolle og rør inn kakaoen.
5. smør en brødform, hell i den hvite røren, deretter hell over sjokoladerøren. 
6. nå skal du marmorere denne kaken før du steker den! ta en gaffel og rør forsiktig rundt i formen. men ikke for mye, fordi da vil det blir bare rot!
7. stek kaken i ovnen på 180 kroner i 50 minutter! når kaken er ferdig må du ta den ut av formen med en gang, hvis ikke blir det bare søl!

håper det smaker!

vennlig hilsen Olav! 


1 kommentar:

  1. Så flott at du likte oppskriften min :) håper fjellkarene liker den å koser seg :)

    https://www.facebook.com/pages/SweetSweet/347548645286237

    SvarSlett