tirsdag 23. august 2011

Kaffekake/Skuffkake

hei. her kommer den kaken jeg bakte med den nye maskinen min i går. håper dere liker både kaken, den nye maskinen og bloggen min. her kommer oppskriften:

6 egg
7,5 dl sukker (jeg brukte kun 4,5 dl og kaken ble mer enn søt nok)
9,5 dl siktet hvetemel
5-6 ts bakepulver
4 ss bakekakao
3 dl melk, eller kaffe som jeg brukte
330 gr smør
litt sukker til å ha på toppen av kaken


1.
pisk egg og sukker til eggedosis. den er ikke ferdig før du kan skrive Ole med vispen og at O står igjen når du er ferdig med å skrive. da har du fått en perfekt/ferdig eggedosis.

2.
smelt smør og ha i melk/kaffe, og sett det vekk så lenge.

3.
sikt hvetemel, bakepulver og kakao i eggedosisen vekselsvis med væsken samtidig som maskinen går. bland godt helt til du får en glatt og fin masse.

4.
smær en langpanne med fett og deretter dryss den lett med hvetemel. ha røren i og sett den inn i ovnen ved 180 grader i ca 25 min. tiden kommer litt ann på hvilken ovn man har, men bare stikk i kaken for å sjekke om den er ferdig. hvis pinnen kommer ut tørr og utenkakerøre på er kaken ferdig.
5.
Nyt kaken til en kopp med sterk espresso eller for den som ikke liker så sterk kaffe kan for all del få lov til å ta en cappuccino eller en latte macciato! håper det smaker!!!!

Vennlig hilsen Olavs kulinariske verden








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar