torsdag 1. mars 2012

Hveteboller med en vri! (no knead)

hei alle sammen! i går kveld bestemte jeg meg for å sette en no knead bread deig, men jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilken variant av de 50 som mat på borde har blogget om på bloggen sin, så da bestemte jeg meg for å eksperimentere litt og lage min helt egen variant! og det ble faktisk til slutt hveteboller! ja, du hørte riktig! hveteboller på tradisjonell måte. både med sukker kardemomme, egg og smør! de ble bare helt fantastisk gode! nå lurer du sikkert på hvordan jeg klarte å rulle runde fine boller! jeg brukte en spiseskje og la klatter med deig i muffinsbrettet mitt, som jeg aldri bruker! og det fungerte kjempefin! formen ble ikke akkurat som mormors hjemmebakte, men smaken er garantert bedre, og ikke minst så er de sikkert mye mer luftig også! anbefaler deg å sette av en kveld og noen timer neste dag til dette! når det gjelder dette brødet, er det kun fantasien som stopper deg!

ingredienser:
500 g hvetemel
1/2 ts salt
1/2 ts kardemomme
1/2 ts gjær (rød)
100 gr sukker
1 egg
4 ss smeltet smør
lett melk

1. bland alt det tørre i en stor bakebolle sånn at du får blandet både gjæra og krydderet godt i melet.
2. visp egget, tilsett 4 ss smeltet smør og fyll på med melk til det når 4 dl.
3. ha det våte i melblandingen og rør om til du får en mega klissete deig, men slapp av, den skal være det. dett på lokk eller plastfolie på bollen og la den stå på kjøkkenbenken i 12-18 timer! (natten over)

neste dag:
1. legg ett bakepapirark på kjøkkenbenken og dryss på rikelig med mel på det. hvelv så deigen ut på bakepapiret og del den i passende store biter. 3/4 deler av muffinsformen skal være dekket med deig. det som blir igjen av deig, lager du for eksempel en sånn kanelstang som jeg har bildet av nedenfor her.
2. legg et kjøkkenhåndkle over muffinsbrettet og la de heve i 1 time. stek deretter bollene på 220 grader i ca. 10-15 minutter til de er blitt gylne! hvis du vil ha en glatt og glinsende overflate som på mine boller, må du pensle de med ett sammenvispet egg før du setter de i ovnen til steking!
3. la de bli helt avkjølt før du skjærer i de. hvis du skjærer i varm gjærbakst kan det hende at baksten får en  rårand i seg. og det vil vi vel ikke ha, eller? jeg vet det er vanskelig å vente, men det er verdt det!

server de med enten bare smør og nyrørt syltetøy eller syltetøy fra butikken. eller den nye brunosten "millom" fra synnøve. eller vanlig fløtemysost, eller uten noe som helst på! du bestemmer selv. rettere sagt!

disse bollene egner seg ikke så veldig godt til frysing. de smaker best helt fersk. de går an å fryse, men da blir de fort veldig tørre, og de blir myke og ikke sprø på utsiden! så ikke lag så stor porsjon! lag akkurat passe!

vennlig hilsen Olavs kulinariske verden!

 sånn ser de fantastiske bollene ut!
 de ser ikke så luftige ut, men de er kjempeluftige og sprø på utsiden og myk på innsiden!
når muffinsbrettet var oppfylt, var det enda en del deig igjen. så istedet for å kaste den siste deigen, kjevlet jeg den ut, smurte på smør og strødde på rikelig med sukker og kanel. da ble den en slags hvetestang, uten så fancy fyll. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar